Ik woon zes maanden in Boedapest!

En zo woonde ik al zes maanden in Boedapest! Lees meer op doeninboedapest.nl

Precies zes maanden geleden stapte ik op het vliegtuig met een enkeltje op zak. Ik ging verhuizen naar Boedapest, de stad waar ik sinds een jaar verliefd op was. Het aangekondigde plan was minimaal zes maanden in Boedapest te blijven, maar eigenlijk wilde ik zo lang blijven als ik het naar mijn zin had. En hoe lang dat is, dat weet ik natuurlijk niet. Inmiddels ben ik al zes maanden in Boedapest en voorlopig nog niet van plan weg te gaan.

In die zes maanden in Boedapest heb ik veel gezien, gedaan, en geleerd. Een beetje door Hongarije gereist; zo hikete ik bij Mátra, Balaton, en Pilis. Ik bezocht Tihany, Esztergom, en Nagykőrös. Woonde de Redbull Air Races bij, net als Balaton Sound, en diverse markten, activiteiten en festivals binnen Boedapest. Ik maakte nieuwe vrienden en nam weer afscheid van een paar vrienden, smeedde plannen voor nieuwe reisjes, en volgde een cursus Hongaars. Saai waren die zes maanden in Boedapest zeker niet, en ik kijk uit naar de volgende zes.

Zes favoriete momenten uit mijn zes maanden in Boedapest

Het is moeilijk om specifieke momenten te kiezen. Ik heb zoveel leuke dingen gedaan! Voor dit lijstje probeer ik me te bedenken hoe ik me op die momenten voelde, en het zijn meer algemene activiteiten of plekken, dan specifieke momenten. Maar ik doe een poging tot!

En zo woonde ik al zes maanden in Boedapest! Lees meer op doeninboedapest.nl En zo woonde ik al zes maanden in Boedapest! Lees meer op doeninboedapest.nl

1. Mijn 25e verjaardag vieren

Deze staat met stipt op nummer één. Op 26 juli werd ik 25 jaar en ging ik uiteten met een aantal van mijn beste vrienden in Boedapest. Drie dagen later vierde ik het wat uitgebreider en gingen we eerst eten en daarna uit. Ik was die avond zo, zo, zo happy. Deze mensen, die ik nog geen 4 maanden kende, kwamen allemaal mijn verjaardag vieren. Een aantal hadden cadeautjes meegenomen die echt perfect waren: zo kreeg ik Harry Potter in het Hongaars, en een boek over Hongarije. Zo kort, en toch kennen ze me zo goed. Zeker weten de beste avond/nacht van de afgelopen zes maanden in Boedapest (en dat zegt heel wat).

2. Picknicken met de Wombats

De rest staat trouwens op willekeurige volgorde, want dat kan ik echt niet kiezen! De meetups met de Wombats zijn altijd leuk, maar de picknick die me het beste bij is gebleven, is die van begin september. Het weer was al een beetje afgekoeld, maar we kregen een prachtige dag met zo’n 26 °C. Er waren nieuwe Wombats, oude vrienden, en één van mijn beste vriendinnen uit Nederland was er ook. Die onverwachte mooie dag, met leuk gezelschap en de mooie omgeving: perfect.

3. Hiken met Budapest Hikers

Ik ben intussen drie keer met Budapest Hikers wezen hiken en telkens is het een groot succes. Bij de eerste hike naar Mátra liep ik met een enorm leuk groepje waar ik hartstikke mee heb gelachen. De tweede hike naar Tihany en het Balaton meer was heerlijk: een korte hike en daarna aan het strand genieten van het weer. Het was een hartstikke leuke groep en hier heb ik vrienden gemaakt die ik nog steeds regelmatig zie. De laatste hike naar Pilis regende het, maar dit maakte het juist extra uitdagend.

En zo woonde ik al zes maanden in Boedapest! Lees meer op doeninboedapest.nl En zo woonde ik al zes maanden in Boedapest! Lees meer op doeninboedapest.nl

4. Balaton Sound

Ik wilde héél erg graag naar het muziekfestival Balaton Sound, omdat Kygo op kwam treden. Tot de laatste week was ik nog op zoek naar mensen die mee wilden, tot ik ze drie dagen van te voren vond. Ik kocht een ticket en had een geweldige middag en avond bij Balaton Sound. Nu probeer ik mijn festival vrienden over te halen volgend jaar mee te gaan naar Balaton Sound.

5. Vrienden en familie rondleiden

Het is zo tof als vrienden en familie me op komen zoeken! Twee van mijn beste vriendinnen zijn al geweest (en de derde heeft haar trip later deze maand gepland), mijn moeder is langs geweest, mijn zusje, en nog een andere vriendin. Het kan soms best vermoeiend zijn, omdat zij op vakantie komen en ik natuurlijk gewoon moet werken en mijn dingen heb, maar ik vind het geweldig om ze de stad te laten zien.

6. Midden in de nacht spontaan naar Boeda lopen voor de uitzichten

Ook één van mijn favoriete herinneringen: uiteten met vrienden en om 11 uur ’s avonds besluiten dat we na het eten en drinken naar Boeda gaan lopen. Gewoon, om van het uitzicht te genieten. Het was helemaal leeg, terwijl je je hier normaal tussen de toeristen door moet worstelen. Ik neem me nu gelijk voor om dit binnenkort nog een keer te doen.

Zes van mijn favoriete plekken in Boedapest

1. Mijn nieuwe appartement

Tja, deze kan niet ontbreken: ons nieuwe appartement in District IX. Het is een hartstikke fijn appartement, en de buurt is ook heerlijk. Veel rustiger dan District VII, waar we hiervoor woonden. Wanneer ik over straat loop kom ik geen dronken toeristen tegen, maar moeders met kinderen, oude mannetjes met koffie en de krant, en mensen die hun hond uitlaten.

2. Starbucks aan Király utca

Heel slecht, ik weet het. Maar de Starbucks aan Király utca is fijn. Op de bovenverdieping zitten veel mensen te werken of studeren, ik ga hier vaak met Stacey naartoe om samen te werken. Ben ik toch nèt iets productiever dan thuis.

3. Jewish Quarter

Oké, ik mag dan wel een beetje blij zijn dat ik hier niet meer woon, de wijk is wel één van mijn favoriete plekken. Dit is waar de meeste evementen en meetups zijn, er is altijd wel iets te doen.En ik heb er toch 5,5 maand met veel plezier gewoond!

4. Voor het Parlement

Mijn favoriete gebouw mag natuurlijk niet ontbreken! De beste plek? Voor het Parlement, net naast de straat. Vanaf hier zie je een groot stuk van het gebouw, de vogels die licht lijken te geven, en de reflectie in het water ervoor (tijdens de zomer).

5. Deák Ferenc tér tijdens zomeravonden

Geheimpje: locals gaan ’s avonds tijdens de zomer vaak drankjes doen op Deák Ferenc tér. Niet op een terrasje, iedereen neemt z’n eigen drinken (en soms eten) mee. Geweldig om mensen te kijken! Oh, en gewoon iedere avond, niet alleen tijdens het weekend. Tja, de studenten hebben dan natuurlijk vakantie.

6. Margaret eiland

Ik liep natuurlijk de meeste kilometers voor mijn hardlooptrainingen op het Margaret eiland, maar ook als je niet hardloopt is het een fijne plek. Het Palatinus Strand heb ik het meeste bezocht van alle baden, er is enorm veel groen waar je kunt picknicken, en na het hardlopen even uitblazen bij de fontein is ook lekker.

En zo woonde ik al zes maanden in Boedapest! Lees meer op doeninboedapest.nl

Zes minder leuke dingen aan Boedapest

Ik houd van Boedapest, en over het algemeen ben ik hartstikke blij dat ik in deze stad woon. Maar natuurlijk zijn er ook minder leuke kanten aan Boedapest, en zijn er dingen waar ik me extra aan erger in de week voordat ik naar Nederland ga. Dit ligt natuurlijk ook aan wat je gewend bent, maar dit zijn zes dingen die ik niet zo fijn vind aan Boedapest.

1. De vele zwervers in de stad

De eerste keer dat ik in Boedapest was vielen ze me niet zo op, ik maakte namelijk nauwelijks gebruik van de metro en het was buiten al wat kouder. Maar de tweede keer was ik geschokt. Zeker als het kouder is lijken de metrostations net hotels, en in de zomer hebben zwervers een plekje in de portieken van leegstaande huizen en winkels. Dit is zeker een probleem in Boedapest, maar er zijn hier dan ook geen voorzieningen zoals wij in Nederland hebben voor daklozen.

Veel zwervers proberen wat geld te verdienen door toeristen te helpen bij het kopen van tickets in metrostations of door ‘kunst’ te maken van de blikjes die ze uit prullenbakken vissen. Een zwerver bij Oktogon die verkoopt boeken die hij krijgt van boekenwinkels of toeristen.

2. De ontbrekende service in winkels en restaurants

Hongaren staan bekend als een chagrijnig volk. En dit is niet alleen op straat, maar ook in winkels en restaurants. Er kan geen lachje vanaf achter de kassa en bij restaurants doen ze ook geen extra moeite voor je. Op een gegeven moment wen je er aan, maar het laat je niet echt welkom voelen. Aan de andere kant: als ik zelf chagrijnig ben, hoef ik óók niet leuk en aardig te doen.

3. De weinige keuze aan (verse) groente en fruit in de supermarkten

Dit is echt één van mijn grootste ergenissen: bij de meeste supermarkten is maar weinig keus aan verse groenten en fruit. Als ze al iets hebben, is het vaak nog beurs of zelfs al verrot ook. Je wilt niet weten hoe vaak ik beschimmeld fruit heb gespot… Voor verse groenten en fruit kun je het beste naar één van de markthallen in de stad. Ze zijn er veel, maar lang niet zo veel als supermarkten.

4. De irritante promotors

Vooral in de toeristische delen vind je veel promotors. Voornamelijk voor bustours door de stad, er zijn drie à vier grote bedrijven die dat doen in Boedapest. Het ergste vind ik de promotors van Seacret: deze staan in diverse winkelcentra en in Váci utca. Ze zijn hartstikke opdringerig en duwen hun zeepjes zo in je gezicht. Toen ik een keertje een arm wegsloeg die de zeep bijna in mijn neus stak, begon hij me uit te schelden…

5. Dat ze niet weten hoe de airco in de tram werkt: uit in de zomer, nu aan

Met 37 °C zou airco in de tram een verademing zijn. Ze hebben airco in de tram, maar de helft van de tijd staat die niet aan. Wanneer die wel aan staat? Nu het is afgekoeld naar 15 °C tot 20 °C.

6. De enorme meute Nederlandse toeristen tijdens Sziget

Zo, het is wel duidelijk dat Sziget voornamelijk door Nederlanders wordt bezocht. In die twee weken hoor je in de toeristische delen van de stad meer Nederlanders dan iedere andere taal samen. Het was gewoon niet leuk meer. Op dat soort momenten leer je echt wat nu de slechte gewoontes van Nederlanders zijn: vuilnis op straat gooien, hartstikke luid (zowel op straat als in restaurants en bars), en zoveel schelden (zowel in het Engels als Nederlanders). De perfecte twee weken om ergens anders op vakantie te gaan en Boedapest te ontwijken volgend jaar.

Zes favoriete posts op Doen in Boedapest.nl

Ik heb de afgelopen zes maanden in Boedapest heel wat geschreven over de stad, zowel op Doen in Boedapest.nl als To do in Budapest.com en andere blogs. Op sommige blogs ben ik trotser dan op andere, maar dit zijn mijn zes favoriete posts op Doen in Boedapest.nl. Grappig: vijf van deze zes blogs staan in de top 10 best gelezen blogs op Doen in Boedapest.nl!

1. Hoe mijn liefde voor Boedapest groeide

Ik leg uit hoe ik zo verliefd werd op Boedapest. En dat beviel wel blijkbaar, deze is de derde meest gelezen blog op Doen in Boedapest.nl! Het is mijn favoriete blog omdat ik er zo blij van word, en ik ben nog steeds verliefd op Boedapest.

2. Jouw gids voor het openbaar vervoer in Boedapest

Er zit heel wat werk in deze blog, en ik vind ‘m heel erg handig. En daarom ben ik er ook zo trots op! Ik weet zeker dat bezoekers hier iets aan hebben, en ik vond het erg leuk om op te zoeken en te schrijven! Gelukkig lijkt deze blog jullie ook te bevallen: deze blog is mijn meest gelezen blog!

3. Boedapest vliegveld naar Boedapest centrum: 100E vs. 200E + M3

Nog een handige OV-post. Deze schreef ik nadat bus 100E werd geïntroduceerd, een tweede manier om van het vliegveld naar de stad te komen (en andersom) met het OV. Maar voor sommige reizigers kan de andere optie beter uitkomen, dus schreef ik een vergelijking.

4. Wat je moet weten voor je naar Boedapest reist

Tja, what can I say? De behulpzame posts vind ik misschien wel het leukste om te schrijven. Gewoon, omdat ik het mensen zo makkelijker maak en ik na al die uren research écht het idee heb iets nuttigs te hebben geschreven. Dit is een blog met van alles en nog wat wat handig is om te weten voor je naar Boedapest komt: van forinten, tot het OV, en Hongaarse gewoontes. Dit is de één na best gelezen blog!

5. 5x de mooiste uitzichten in Boedapest

Dit is wat ik als eerste op zoek als ik een stedentrip plan: vanaf waar vind ik het mooiste uitzicht over de stad? Ik ben gek op mooie uitzichten en daarom is dit één van mijn favoriete blogs.

6. Zo ga je van Boedapest airport naar Boedapest stad

Alweer zo’n behulpzame blog. Sterker nog: de eerste handige blogpost op Doen in Boedapest.nl en slechts de tweede blog in totaal! Ik schrijf hier niet alleen over het OV, maar ook over de taxi of minibus. Handig toch?

Zes wensen/hopen voor de komende zes maanden in Boedapest

1. Dat de winter dit jaar niet zo koud wordt als vorig jaar

Toen ik Boedapest vorig jaar januari bezocht, was het -20 °C. Nu vind ik winter en kou heerlijk, maar -20 °C is wel een beetje overdreven. Brrr. Dit jaar mag het van mij wel maximaal -5 °C worden, dan kunnen we ook genieten van sneeuw (in de parken) en schaatsen op de schaatsbanen.

2. Meer bezienswaardigheden bezoeken om over te schrijven

Ik heb de afgelopen zes maanden helemaal niet zoveel bezienswaardigheden bezocht. En dat terwijl Boedapest er bol van staat! Ik heb een lijstje met attracties en bezienswaardigheden die ik wil bezoeken en waar ik uitgebreider over wil schrijven, dus dat wil ik vaker gaan doen in de komende zes maanden in Boedapest.

3. Mijn blog groeien en meer mensen kennis laten maken met deze stad (misschien kan ik wel een tour geven?)

Ik schrijf met enorm veel plezier aan Doen in Boedapest.nl en vind het geweldig om te zien dat zoveel mensen mee lezen. In de komende zes maanden zou ik graag groeien en meer mensen willen helpen hun tripje te plannen. Misschien kan ik ook wel een tour doen?

4. Leuke en afwisselende Wombat meetups plannen

Sinds september heb ik de groep Digital Wombats Budapest overgenomen. Dit is een sociale meetup groep in Boedapest waar ik meetups voor plan. We hebben zowel internationals als Hongaren, digital nomads als mensen met een kantoorbaan. Ik ben op het moment bezig met feedback vragen, zodat ik weet wat mensen willen. Zo blijkt dat woensdagavond niet altijd uitkomt, en dat mensen meer dingen willen doen dan in de bar hangen. Intussen hebben we een meetup bij een game bar gehad, een keer op een donderdagavond, en gaan we binnenkort in het weekend een avondje uit.

5. Meer reisjes maken, binnen en buiten Hongarije

In dit deel van Europa heb ik nog helemaal niet zoveel gezien. Sterker nog, ik ben slechts in één buurland van Hongarije geweest (als je dat uurtje in Slowakije niet mee telt). Dat kan beter! Gelukkig heb ik vrienden die ook graag meer willen zien en zijn er ook plannen in de maak. Woohoo!

6. Dat de volgende zes maanden in Boedapest net zo vol met geluk, (nieuwe) vrienden, en avontuur zijn als de afgelopen zes maanden

Ja, ik heb het hier zeker naar mijn zin. Natuurlijk mis ik af en toe mijn familie en vrienden in Nederland, maar gelukkig is het maar twee uur vliegen, komen ze ook regelmatig hierheen, en kunnen we tegenwoordig veel makkelijker contact houden (dat was zes jaar geleden toen ik in Amerika woonde wel anders).

De afgelopen zes maanden in Boedapest waren gevuld met nieuwe mensen ontmoeten en vrienden maken, nieuwe dingen proberen, en buiten mijn comfort zone gaan. En het maakt me allemaal heel blij, en dat hoort natuurlijk zo. Er staan wat veranderingen te wachten (ik begin vandaag met een nieuwe baan!), dus we gaan het zien!

Ik kijk met veel plezier terug op de afgelopen zes maanden in Boedapest en kan niet wachten op de volgende zes. Kom maar op!